Märkätilasaneerauksella lisää asumisviihtyvyyttä 1990-luvulla valmistuneeseen taloyhtiöön – As Oy Simonkalliontie 10 rakennustyön valvonta
Vantaan Simonkalliossa sijaitsevan kahden kerrostalon, neljän rappukäytävän ja 48 asunnon kerrostaloyhtiön märkätilat uusittiin. Korjaushankkeen urakointi aloitettiin tammikuussa 2019, valmista tuli helmikuun lopulla 2020. Asukkaille korjaushanke on tarkoittanut neljän viikon asumishaitta-aikaa, kuivatusta tarvinneissa kylpyhuoneissa haitta-aika on ollut 4-6 viikkoa.
Sisällys
Märkätilasaneerauksessa
uusittiin kylpyhuoneiden pinnat
Märkätilasaneerauksessa kerrostalon kylpyhuoneiden pintamateriaalit uusittiin ja LVIS-tekniikan osalta uusittiin vesijohdot runkolinjasta saakka, vesikalustus sekä sähkökalustus.
Taloyhtiössä asuntojen saunojen osalta pintamateriaalien uusiminen oli mahdollista toteuttaa lisätöinä osakkaan niin halutessa. Pariin asuntoon osakkaat olivat teetättäneet saneerausta ennen itse kylpyhuoneremontin, ja nämä lähiaikoina remontoidut märkätilat jätettiin saneerauksen ulkopuolelle.
Simonkalliontiellä kylpyhuoneiden vanhat pinnat purettiin betoni-/teräspinnalle asti. Alkuperäisesti kohteen kylpyhuoneet olivat elementtikylpyhuoneita, joiden teräsrunkoon ei saneerauksessa koskettu. Mikäli kylpyhuoneen teräsrakenteet olisi purettu, olisi se tiennyt remonttitarpeita myös keittiön puolelle, sillä kylpyhuoneiden toinen seinä on asuntojen keittiöiden suuntaisesti.
Vain pintamateriaalien ja vesieristyksen uusiminen tarkoitti kohteessa myös sitä, että vesikiertoinen lattialämmitys saatiin säilytettyä asunnoissa ennallaan, ja sitä kautta myös saneerauksen kokonaiskustannukset pysyivät maltillisina.
Susteran asiantuntijapalveluiden avulla kilpailutus ja urakka käyntiin
Simonkalliontiellä kohteen märkätilasaneeraus päätettiin toteuttaa työselityksen ja kiinteistön alkuperäisten suunnitelmien avulla. Tapaa pystyttiin hyödyntämään kohteessa, sillä itse remontoitavien tilojen pohjaratkaisuihin tai rakenteisiin ei tehty muutoksia.
Kohteeseen toteutettiin Raksystemsin (nykyinen Sustera) toimesta urakan kilpailutus sekä urakkavaiheen valvonta. Kilpailutuksen valmisteluun kuului urakkaohjelman turvallisuusasiakirjan, työselityksen ja tarjouspyynnön laadinta sekä tarjouspyynnön lähettäminen ja tarjousten vertailu. Urakkasopimus valmisteltiin asiakkaan valitseman urakoitsijan kanssa. Laadimme taloyhtiölle urakkasopimuksen ja käsittelimme tarvittavat asiakirjat sopimusta varten.
”Meillä ei ollut taloyhtiön hallituksessa tietoa ja taitoa urakka-asiakirjojen laadinnasta, kilpailutuksesta sekä työmaan valvonnasta, siksi halusimme koko paketin yhdeltä tunnetulta toimijalta. Raksystemsin asiantuntija Jyrki Hiltunen oli paras valinta hommaan.”
– Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Kare Grönberg
Rakennushankkeen
valvonnan hyödyt taloyhtiölle
Valvonnan avulla taloyhtiö varmistuu siitä, että hanke toteutetaan sopimuksen mukaisesti, yleisten rakennusohjeiden ja -säännösten mukaisesti, hyvää rakennustapaa noudattaen.
Asukkaat ja osakkaat voivat varmistua remontoidun kotinsa turvallisuudesta ja terveellisyydestä, kun asiantuntijan apua hyödynnetään. Taloyhtiölle valvoja on korjaushankkeissa tuki ja turva sille, että hanke toteutuu sopimuksen ja taloyhtiön edun mukaisesti.
Lue myös:
EU-taksonomia haastaa kiinteistönomistajat investoimaan energiatehokkuusinvestointeihin ja varautumaan ilmastoriskeihin
Näin onnistut taloyhtiön remonttien yhdistämisessä
Tekninen manageeraus kiinteistönomistajien tukipilarina
Ota yhteyttä
Palvelemme valtakunnallisessa palvelunumerossamme arkisin klo 8-16.