Tekninen manageeraus kiinteistönomistajien tukipilarina
Tekninen manageeraus on kiinteistön päivittäistä ylläpidon johtamista ja toiminnan jatkuvaa kehittämistä suunnitelmallisella ja ennakoivalla otteella. Teknisen manageroinnin tavoitteena on parantaa kiinteistön toimivuutta tiiviissä yhteistyössä asiakkaan ja keskeisten sidosryhmien kanssa, pitäen asiakkaan tavoitteet etusijalla.
Sisällys
Mitä tekninen manageri tekee?
Tekninen manageri valvoo eri järjestelmien avulla kiinteistön toiminnan laatua ja varmistaa, että kaikki sujuu mutkattomasti kunkin toimijan tarpeita palvellen. Tunnetuimpia järjestelmiä muun muassa energia ja olosuhteiden seurannassa ovat EnerKey ja FimX sekä talouden ja projektinhallinnan puolella SokoPro ja Basware.
Päivittäinen työ pitää sisällään vikatilanteiden, vahinkotapausten ja olosuhdeilmoitusten hallintaa. Kiinteistöjen energiankulutus on työssä merkittävässä roolissa, ja sen osalta on pysyttävä ajan tasalla ja valvottava, että energian käyttö on tehokasta. Jotta talotekniikkaa käytetään mahdollisimman energiatehokkaasti, teknistä manageerausta on hyvä täydentää tarpeiden mukaan räätälöidyllä energiamanageroinnin palvelulla.
Tekninen manageri osallistuu kiinteistön pitkän aikavälin korjaussuunnitelmien (PTS) suunnitteluun ja toteutukseen, ja toimii suuremmissa rakennuttamishankkeissa linkkinä kiinteistön käyttäjäkunnan ja projektiryhmän välissä. On tärkeää varmistaa, että olosuhteet ovat kunnossa ja kiinteistön normaali käyttö on mahdollista hankkeiden aikana.
Manageerauksen toimintaa rytmittää räätälöity vuosikello, jossa tapahtumat jaksotetaan kvartaaleittain.
Kiinteistön ylläpidon kehitys, energianhallinta, poikkeamiin reagointi, kohdekäynnit ja kvartaalipalaverit ovat jatkuvia toimintoja ympäri vuoden. Lisäksi tekninen manageri tapaa vuokralaisia, osallistuu käyttäjäpalavereihin, tapahtumiin sekä hankkeisiin ja tuo aktiivisesti esille kiinteistön kehitystoimenpiteitä kiinteistön omistajille.
Mitä hyötyä teknisestä manageerauksesta on?
Tekninen manageeraus auttaa parantamaan kiinteistön toimintaa ja vähentämään kuluja pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi palvelutuottajien kilpailutuksella saadaan varmistettua, että kiinteistössä käytettävät palvelut täyttävät hinta-laatusuhteen vaatimukset.
Manageerauksen avulla kiinteistön olosuhteet ja tilojen viihtyvyys paranevat, mikä lisää vuokralaisten tyytyväisyyttä ja tämän kautta pysyvyyttä.
Ylläpito toimii linkkinä myös muihin palveluihin, jotka edistävät suuremmassa mittakaavassa kiinteistöjen päästöjen vähentämistä ja vastuullisuuden toteutumista.
Vastuullisuustavoitteita edistetään esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen vähentämisellä, sertifiointien ja muiden kestävien toimintamallien avulla. Nämä auttavat kiinteistöjä vastaamaan tulevaisuuden ympäristöhaasteisiin ja parantamaan niiden markkina-arvoa.
”Teknisen manageerauksen avulla asiakas voi vapaammin keskittyä omaan ydinosaamiseensa.”
Tekninen manageeraus Susteralla
Susteralla on 16 ammattilaisen teknisen manageerauksen tiimi. Yksittäisiä asiakkuuksia on saatu vuosien mittaan kasvatettua ja tällä hetkellä manageerauksen piirissä on noin 200 toimitila- ja logistiikkakiinteistöä valtakunnallisesti.
Kiinteistöt sijaitsevat pääosin pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa ja pohjoisimmat Oulussa. Suurimpia asiakkuuksia ovat logistiikka-alan toimijat, pääkaupunkiseudun keskeiset kauppakeskukset sekä useat eläkevakuutusyhtiöt.
Susteralla teknisen manageerauksen palvelu räätälöidään aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeita kuunnellen. Palvelukokonaisuus suunnitellaan yhdessä eri työkaluja hyödyntäen, ja tuloksista raportoidaan säännöllisesti.
Kehitämme prosesseja jatkuvasti, ja voimme muodostaa asiakkaillemme erilaisia kattavia kokonaisuuksia – kaikki kätevästi saman katon alta projektipuolen, korjausrakentamisen ja suunnittelun, vastuullisuuspalveluiden sekä sertifiointien osalta.
Toimivan yhteistyön edellytyksenä on tehokas ja suunnitelmallinen toiminnan hallinta eri osa-alueilla:
- Ylläpidon kilpailutuksilla saadaan varmistettua kustannustehokkuus ja palvelun laatu.
- Huoltokirjaa ja energianseurantaa hyödynnetään entistä vahvemmin kiinteistön toiminnan ohjaamisessa. Energiamanageroinnin avulla voidaan toteuttaa jatkuvaa ja entistä kattavampaa energia- ja olosuhdeseurantaa.
- Tiivis yhteistyö ylläpidon palveluverkoston kanssa on avainasemassa.
- Vuosikellon mukaiset suunnitelmat ja toimenpiteet toteutetaan oikea-aikaisesti.
- Ylläpidon seurantapalavereilla varmistetaan, että prosessi etenee suunnitellusti ja mahdollisiin muutoksiin reagoidaan nopeasti.
- Sähköisiä järjestelmiä on käytetty tehokkaasti, vuosikorjaushankkeet esiselvitetty ja suunniteltu tarkasti.
- Jatkuva yhteistyö teknisen managerin ja energiamanagerin välillä on keskeistä, jotta taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet saavutetaan.
- Talouden jatkuva kontrollointi ja ohjaavat toimenpiteet ovat tärkeitä erityisesti silloin, kun kiinteistön käyttö muuttuu ja prosessia täytyy muokata – vanhat toimintatavat eivät välttämättä enää palvele parhaiten, joten joustavuus ja kehityskyky ovat ratkaisevia tekijöitä.
Laadukas johtaminen vaatii kokonaisuuden hallintaa
Teknisen managerin työssä kokonaisuuksien hallinta on erityisen tärkeää. Kohde ja sen tekniikka on tunnettava: mitä talotekniikkaa kiinteistössä on ja miten sitä hallitaan.
Asiakkaan tavoitteet sekä käyttäjien odotukset ja haasteet tulee tunnistaa. Tietoa eri järjestelmissä on paljon, ja laadukasta johtamista varten niiden tulisi olla helposti hallittavissa.
Teknisen managerin työssä dataa saadaan muun muassa huoltokirjoista, rakennusautomaatiosta, energiankulutusjärjestelmistä, taloudesta ja asiakastyytyväisyysmittauksista. Datan pohjalta on tärkeää pystyä osallistumaan päätöksentekoon, ohjata huoltoa ja kunnossapitoa sekä seurata laatua ja budjetointia.
Teknologia kehittyy ja tarjoaa työkaluja datan keräämiseen. Kun mittarit ovat kunnossa ja toiminta läpinäkyvää, manageri voi keskittyä analysoimaan kiinteistön tilaa.
Tulevaisuudessa tekoälyä tullaan hyödyntämään kiinteistöjohtamisessa. Sitä voidaan käyttää hyväksi muun muassa analysoinnissa, ennakoinnissa, tehokkuudessa ja käyttömukavuudessa.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä teidän tarpeisiinne sopiva teknisen manageerauksen kokonaisuus!
Liittyvät palvelut
Ota yhteyttä
Timo Siven
Asiakkuuspäällikkö, tekninen manageeraus
Lue myös
Kampin Keskus Oy – Tekninen manageeraus
LEED-sertifikaatti takaa kiinteistön vastuullisuuden
Monitoimikeskus Dixin teknistä manageerausta vuodesta 2015
Ota yhteyttä
Palvelemme valtakunnallisessa palvelunumerossamme arkisin klo 8-16.