Kauppakeskus Kaaren ravintolamaailman uudistus toi valoa ja vipinää kauppakeskukseen – Kaaren Kulman rakennesuunnittelu
Vuonna 2013 Helsingin Kannelmäkeen valmistui Suomen yhdeksänneksi suurin kauppakeskus nimeltään Kauppakeskus Kaari. Kauppakeskuksen tiloja uudistettiin vuonna 2017 ja vuonna 2019 oli ravintolamaailman vuoro. Raksystems (nykyinen Sustera) toteutti uudistuksen rakennesuunnittelun. Kaaren kulmaksi nimetty uusi ja valoisa ravintolamaailma toi kauppakeskukseen yksitoista uutta ravintolaa ja kahvilaa. Kaikki ravintolat ja kahvilat sijaitsevat kauppakeskuksen ensimmäisessä kerroksessa yhdellä kaarevalla seinällä.
Ravintolamaailman rakennesuunnittelun toteutus
Ravintolamaailman saneeraus aloitettiin vuonna 2018 ja avajaisia juhlittiin 17.9.2019. Saneerattavia tiloja oli kahdessa eri kerroksessa ja niiden laajuus oli 2000 neliömetriä.
Saneerauksella oli tiukka aikataulu ja se toteutettiin kauppakeskuksen auki ollessa. Raksystems osallistui saneeraukseen noin puolen vuoden ajan kahden rakennesuunnittelijan voimin vuoden 2018 joulukuusta vuoden 2019 elokuuhun.
Ravintolamaailmakokonaisuuteen haluttiin avaruutta, joten väliseiniä ja parvikerros purettiin. Toimivuuden parantamiseksi alueelle rakennettiin myös uusia uloskäyntejä, leikkipaikka ja wc-tilat. Ravintolat sijoitettiin kaarevalle seinälle, jossa jokaisella ravintolalla on oma tiski. Rakennesuunnittelijalle vaativimpia olivat ravintolat, jotka edellyttivät paljon läpivientejä viemäreille, ilmanvaihdolle ja muulle ravintolatekniikalle.
”Keittiöt vaativat rakennesuunnittelijalta aina enemmän, sillä niihin tulee tavallista enemmän läpivientejä. Yhdenkin keittiön läpivientien suunnittelu on haastavaa, tässä kohteessa keittiöitä oli yksitoista. Suunnittelussa oli haasteensa, mutta sanoisin lopputuloksen menneen nappiin. On ollut hieno nähdä, että mittava muutostyö ei ole mennyt hukkaan vaan asiakkaat ovat todella löytäneet ravintolamaailmaan”, kertoo kohteen rakennesuunnittelija Kari Toitturi.
Myös Kauppakeskus Kaaren johtaja on ollut tyytyväinen Raksystemsin (nykyinen Sustera) työn jälkeen.
”Olette tehneet hyvää työtä.”
Katja Hatakka, kauppakeskuksen johtaja
Liittyvät palvelut
Lue myös:
Taloyhtiön putkiremonttiopas
Uusi rakentamislaki – digitalisaatiota ja materiaalitehokkuutta
Asennusvaiheen virhe rikkoo 2000-luvun taloyhtiöiden valurautaisia putkia
Ota yhteyttä
Palvelemme valtakunnallisessa palvelunumerossamme arkisin klo 8-16.